Dostępność dla osób ze szczególnymi potrzebam
Blok przełączania pomiędzy informacjami aktualnymi i archiwalnymi
Lista informacji
Dostępność alternatywna
Akapit nr 1 - brak tytułu
Sorkwity, dnia 30.11.2020 r.
ANALIZA DOSTĘPNOŚCI
DOSTĘPNOŚĆ ALTERNATYWNA
Dostępność to właściwość środowiska (przestrzeni fizycznej, rzeczywistości cyfrowej, systemów informacyjno-komunikacyjnych, usług), która pozwala osobom z ograniczeniami funkcjonalnymi (fizycznymi i poznawczymi) na korzystanie z niego na zasadzie równości z innymi.
W przypadku, gdy nie ma możliwości ze względów technicznych lub innych, zapewnienia dostępności osobie ze szczególnymi potrzebami, podmiot jest zobowiązany zapewnić takiej osobie dostęp alternatywny. Dostępność alternatywna polega w szczególności na zapewnieniu osobie ze szczególnymi potrzebami wsparcia innej osoby, wsparcia technicznego, wprowadzeniu takiej organizacji podmiotu, który umożliwi realizację potrzeb w zakresie niezbędnym dla tych osób.
Poniższa tabela przedstawia analizę w zakresie konieczności zapewnienia dostępności alternatywnej w przypadku braku możliwości zapewnienia dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami ze względu na ograniczenia techniczne w Urzędzie Gminy Sorkwity.
Analizę w zakresie konieczności zapewnienia dostępności alternatywnej:
Minimalne wymagania służące dostępności
|
Istniejące w jednostce
|
Zastosowania alternatywne
|
Zapewnienie wolnych od barier poziomych i pionowych przestrzeni komunikacyjnych budynku
|
parking- oznakowano i wydzielono jedno miejsce postojowe dla osób niepełnosprawnych
dojazd do budynku:
- bramka,
- alejki,
- schody,
dostosowane dla osób niepełnosprawnych, na schodach podjazd dla wózków, powierzchnia antypoślizgowa, schody doświetlone
- drzwi do budynku- umożliwiają wjazd osób niepełnosprawnych z systemem wolnozamykającym,
- powierzchnie poziome- powierzchnia antypoślizgowa
|
- zainstalowanie znaków informacyjnych dla osób na wózku o możliwości dogodnego wjazdu do budynku,
- informacja o możliwości osobistej pomocy pracownika w otoczeniu budynku.
|
Instalacja urządzeń lub zastosowanie środków technicznych i rozwiązań architektonicznych w budynku, które umożliwiają dostęp do wszystkich pomieszczeń, z wyłączeniem pomieszczeń technicznych
|
Schody- doświetlone, oznakowanie pięter, kontrastowy kolor schodów, poręcze przy schodach. Oznaczenie rozpoczynających się stopni jaskrawą taśmą
Ciągi komunikacyjne- odpowiednia szerokość, powierzchnia antypoślizgowa, różnice poziomów
|
- zamieszczenie informacji o możliwości połączenia się z pracownikiem i załatwienia sprawy w ogólnodostępnym punkcie Urzędu
|
Zapewnienie informacji na temat rozkładu pomieszczeń w budynku, co najmniej w sposób wizualny i dotykowy lub głosowy
|
Tablica informacyjna Urzędu
|
- wizualna informacja na temat rozkładu pomieszczeń w budynku
|
Zapewnienie wstępu do budynku osobie korzystającej z psa asystującego, o którym mowa w art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych
|
W całym budynku Urzędu zapewniony jest wstęp dla osoby korzystającej z psa asystującego
|
|
Zapewnienie osobom ze szczególnymi potrzebami możliwości ewakuacji lub ich uratowania w inny sposób
|
|
|
Zapewnienie osobom ze szczególnymi potrzebami funkcjonalności, kompatybilności, postrzegalności i zrozumiałości stron internetowych
|
Zwiększanie wielkości tekstu, kontrast
|
Kontakt telefoniczny, korespondencyjny
|
Obsługa z wykorzystaniem środków wspierających komunikowanie (tłumacz języka migowego, zdalny dostęp online do usługi tłumacza przez strony internetowe i aplikacje)
|
|
W I kwartale roku 2021r. planuje się zawrzeć umowę na tłumacza on-line języka migowego
|
Instalacja urządzeń lub innych środków technicznych do obsługi osób słabowidzących, w szczególności pętli indukcyjnych, systemów FM lub urządzeń opartych o inne technologie, których celem jest wspomaganie słyszenia
|
|
W Urzędzie pracownicy zapewniają dostęp alternatywny dla osób słabowidzących i niewidzących poprzez odczytanie teksu
|
Zapewnienie na stronie internetowej informacji o zakresie jego działalności- w postaci elektronicznego pliku zawierającego tekst odczytywalny maszynowo, nagrania treści w polskim języku migowym oraz informacji w tekście łatwym do czytania
|
|
|
Rejestr zmian
Podmiot udostępniający informację: | Podmiot udostępniający informację: Urząd Gminy Sorkwity |
||
---|---|---|---|
Osoba, która wytworzyła informację: | Osoba, która wytworzyla informację: |
Data wytworzenia informacji: | Data wytworzenia informacji: 2021-03-02 |
Osoba, która odpowiada za treść: | Osoba, która odpowiada za treść: Małgorzata Rzekanowska |
Data wprowadzenia do BIP | Data wprowadzenia do BIP 2021-03-02 14:35:14 |
Wprowadził informację do BIP: | Wprowadził informację do BIP: Kazimierz Piaścik |
Data udostępnienia informacji: | Data udostępnienia informacji: 2021-03-02 14:35:17 |
Osoba, która zmieniła informację: | Osoba, która zmieniła informację: Kazimierz Piaścik |
Data ostatniej zmiany: | Data ostatniej zmiany: 2021-03-02 14:35:17 |
Artykuł był wyświetlony: | Artykuł był wyświetlony: 1449 raz(y) |
Koordynator dostępności
Akapit nr 1 - brak tytułu
Koordynator dostępności
Koordynator dostępności odpowiada między innymi za wsparcie osób ze szczególnymi potrzebami w dostępie do usług świadczonych przez Urząd Gminy Sorkwity oraz monitorowanie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Ponadto koordynator sporządza plan działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
Z koordynatorem można kontaktować się w wyżej wymienionych sprawach.
Koordynator dostępności
Małgorzata Rzekanowska
e-mail: sekretarz@ugsorkwity
telefon: 89 741 8170
Podstawa prawna:
Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2020 r. poz. 1062).
Rejestr zmian
Podmiot udostępniający informację: | Podmiot udostępniający informację: Urząd Gminy Sorkwity |
||
---|---|---|---|
Osoba, która wytworzyła informację: | Osoba, która wytworzyla informację: |
Data wytworzenia informacji: | Data wytworzenia informacji: 2020-09-30 |
Osoba, która odpowiada za treść: | Osoba, która odpowiada za treść: Małgorzata Rzekanowska |
Data wprowadzenia do BIP | Data wprowadzenia do BIP 2020-09-30 10:09:37 |
Wprowadził informację do BIP: | Wprowadził informację do BIP: Kazimierz Piaścik |
Data udostępnienia informacji: | Data udostępnienia informacji: 2020-09-30 10:09:39 |
Osoba, która zmieniła informację: | Osoba, która zmieniła informację: Kazimierz Piaścik |
Data ostatniej zmiany: | Data ostatniej zmiany: 2020-09-30 10:09:39 |
Artykuł był wyświetlony: | Artykuł był wyświetlony: 1572 raz(y) |
Plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami na lata 2020-2021
Akapit nr 1 - brak tytułu
PLAN DZIAŁANIA NA RZECZ POPRAWY ZAPEWNIENIA DOSTĘPNOŚCI
OSOBOM ZE SZCZEGÓLNYMI POTRZEBAMI
NA LATA 2020-2021
Stosownie do przepisów art. 14 w związku z art. 6 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (t.j. Dz. U. Z 2020 r., poz. 1062) ustala się Plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
Lp.
|
Zakres działalności
|
Osoba/jednostka odpowiedzialna za realizację
|
Sposób realizacji
|
Termin realizacji
|
1
|
Przekazanie do publicznej wiadomości danych koordynatora do spraw dostępności
|
Informatyk
Sekretarz
|
Zamieszczenie informacji na stronie internetowej BIP Urzędu
|
30.09.2020 r.
|
2
|
Sporządzenie Planu działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami na lata 2020-2021
|
Koordynator
|
Opracowanie Planu działania, przekazanie do zatwierdzenia przez Wójta
|
30.09.2020 r.
|
3
|
Wspieranie osób ze szczególnymi potrzebami do dostępności w zakresie:
a) architektonicznym,
b) cyfrowym,
c) informacyjno-komunikacyjnym.
|
Koordynator
Informatyk
|
Podanie na stronie BIP Urzędu oraz stronie gminy informacji adresowych i kontaktowych podmiotów wspierających osoby ze szczególnymi potrzebami wynikającymi z zapisów art. 6 ustawy
|
realizacja w całym okresie działania
|
5
|
Dokonanie analizy w zakresie konieczności zapewnienia dostępności alternatywnej w przypadku braku możliwości zapewnienia dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami ze względu na ograniczenia techniczne i prawne
|
Koordynator
Informatyk
Kierownik Referatu RBG
|
Podanie do publicznej wiadomości na stronie BIP Urzędu oraz stronie gminy informacji wynikających z zapisów art. 7 ustawy ze wskazaniem dostępu alternatywnego
|
30 listopad 2020 r.
|
6
|
Adaptacja pomieszczenia na toaletę dla osób niepełnosprawnych w budynku Urzędu
|
Kierownik Referatu RBG
|
Adaptacja pomieszczenia na toaletę w budynku Urzędu dla potrzeb osób niepełnosprawnych
|
31.12.2020 r.
|
7
|
Uzyskanie danych zbiorczych do raportu
|
Koordynator
Sekretarz
Informatyk
|
Uzyskanie informacji w zakresie realizacji uwag odnoszących się do stwierdzonych istniejących przeszkód w dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami i zaleceń dotyczących usunięcia tych wad
|
31 styczeń 2021 r.
|
8
|
Sporządzenie Raportu o stanie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami
|
Koordynator
Informatyk
|
Przekazanie sporządzonego Raportu do zatwierdzenia przez Wójta, podanie treści Raportu na stronie BIP Urzędu
|
31 marzec 2021 r.
|
Wójt Gminy Sorkwity
(-) Józef Maciejewski
Pobierz dane XML Plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami na lata 2020-2021 Drukuj informację Plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami na lata 2020-2021
Rejestr zmian
Podmiot udostępniający informację: | Podmiot udostępniający informację: Urząd Gminy Sorkwity |
||
---|---|---|---|
Osoba, która wytworzyła informację: | Osoba, która wytworzyla informację: |
Data wytworzenia informacji: | Data wytworzenia informacji: 2020-09-30 |
Osoba, która odpowiada za treść: | Osoba, która odpowiada za treść: Małgorzata Rzekanowska |
Data wprowadzenia do BIP | Data wprowadzenia do BIP 2020-09-30 10:07:35 |
Wprowadził informację do BIP: | Wprowadził informację do BIP: Kazimierz Piaścik |
Data udostępnienia informacji: | Data udostępnienia informacji: 2020-09-30 10:07:39 |
Osoba, która zmieniła informację: | Osoba, która zmieniła informację: Kazimierz Piaścik |
Data ostatniej zmiany: | Data ostatniej zmiany: 2020-09-30 10:07:39 |
Artykuł był wyświetlony: | Artykuł był wyświetlony: 1526 raz(y) |