ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Gmina Sorkwity
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Decyzje środowiskowe

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

Decyzja środowiskowa

Informacja ogłoszona dnia 2009-11-25 12:17:17 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne

Akapit nr 1 - brak tytułu

Sorkwity, 30 października 2009r.

Nasz znak:
RBG 7625/3-3/2009
DECYZJA
o środowiskowych uwarunkowaniach
 
Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.), art. 71 ust. 1, art. 75 ust. 1 pkt 4 i art. 82 ust.1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U z 2008r. Nr 199 poz. 1227 ze zm.), a także § 2 ust. 1 pkt 43 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz.U. z 2004r. Nr 257 poz. 2573 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 18 sierpnia 2009r. inwestora Pana Marka Domin Gospodarstwo Rolne, Rozogi nr 30, 11-731 Sorkwity
 
określam
 
środowiskowe uwarunkowania realizacji przedsięwzięcia polegającego na rozbudowie fermy trzody chlewnej zlokalizowanej na działce oznaczonej numerem ewidencyjnym 133 położonej w obrębie Rozogi, gm. Sorkwity,

     1.Rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia:

Planowane przedsięwzięcie polega na rozbudowie fermy trzody chlewnej realizowanej na działce oznaczonej nr ewidencyjnym 133 w miejscowości Rozogi, gm. Sorkwity.

     2.Warunki wykorzystania terenu w fazie realizacji i eksploatacji, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich:

Planowane przedsięwzięcie będzie realizowane i eksploatowane z uwzględnieniem następujących warunków:
 - w celu ograniczenia uciążliwości hałasowej prace budowlane należy prowadzić w porze dziennej, tj. w godzinach 600 – 2200 ,
 - odpady niebezpieczne, jakie mogą powstawać w ramach robót budowlanych, segregować celem ich odbioru przez specjalistyczne firmy, zajmujące się ich unieszkodliwianiem,
 - warstwę gleby zdjętą z pasa robót odpowiednio zdeponować i po zakończeniu prac ponownie wykorzystać do rekultywacji terenu,
 - odpady inne niż niebezpieczne i niebezpieczne wytwarzane na terenie fermy gromadzić w sposób selektywny, w specjalnie wydzielonym do tego celu miejscu gwarantującym bezpieczne magazynowanie oraz umożliwiającym dostęp osób postronnych, a następnie przekazać specjalistycznym firmom z przeznaczeniem do odzysku lub unieszkodliwiania,
 - mycie pomieszczeń inwentarskich, przy każdym wstawieniem nowej partii trzody, odbywać się będzie za pomocą agregatu ciśnieniowego z wodą, a dezynfekcja przeprowadzana będzie przez spryskiwanie ścian i urządzeń agregatem ciśnieniowym z wodą i środkiem dezynfekcyjnym,
 - woda na potrzeby Fermy dostarczana będzie przez zewnętrznego dostawcę,
 - zwierzęta padłe i ubite z konieczności oraz z odpadową tkankę zwierzęcą magazynować w specjalnych pojemnikach ustawionych w budynku sztuk padłych, do czasu ich odbioru przez specjalistyczną firmę posiadającą stosowne uprawnienia,
 - w przypadku braku możliwości odbioru padłych sztuk padłych w czasie 12 godzin przez specjalistyczną firmę należy przewidzieć komorę sztuk padłych wyposażoną w agregat chłodniczy,
 - gnojówkę, gnojowicę i obornik wykorzystać rolniczo, jako nawóz naturalny na gruntach należących do inwestora,
 - obornik, gnojówkę i gnojowicę wywozić szczelnymi środkami transportu wykluczającymi możliwość transportu dróg,
 - obornik magazynować na trzech istniejących płytach obornikowych o powierzchniach: 168,9 m2, 64,64 m2 oraz 105 m2, natomiast powstałe odcieki transportować do zbiornika na odcieki o pojemności 90 m3,
 - celem ograniczenia emisji amoniaku do powietrza stosować mieszanki paszowe, zawierające witaminy i aminokwasy syntetyczne, dostosowane do wieku i grupy zwierząt,
 - w celu minimalizacji nadmiernego zużycia pasz i wody, urządzenia do podawania pasz oraz poidła utrzymywać w dobrym stanie technicznym,
 - magazynowane na wydzielonym placu popioły paleniskowe zabezpieczyć przed pyleniem, a następnie przekazywać zewnętrznemu odbiorcy,
 - magazynowane na wydzielonym placu popioły paleniskowe zabezpieczyć przed pyleniem, a następnie przekazywać zewnętrznemu odbiorcy,
 - w przypadku gdy konieczne będzie usunięcie słupa z gniazdem bociana białego Ciconia ciconia, gniazdo musi zostać zachowane, a następnie umieszczone w możliwie najbliższym miejscu od poprzedniego usytuowania. Ewentualne nowe miejsce gniazdowania można umieścic na specjalnej platformie. Działanie to wykonywać poza okresem lęgowym ptaków pod stałym nadzorem ornitologa,
 - wycinka zadrzewień musi być przeprowadzona poza sezonem lęgowym ptaków, tj. prace wykonywać w terminie od 1 sierpnia do 15 marca,
 - po zakończeniu prac budowlanych teren uporządkować i przywrócić do stanu najbardziej zbliżonego do stanu pierwotnego.

     3.W projekcie budowlanym należy uwzględnić:
 - instalację samoczynnego, automatycznego systemu karmienia i pojenia zwierząt,
 - budowę trzech szczelnych i zamkniętych zbiorników na gnojowicę o łącznej pojemności 5458,32 m3 zapewniających co najmniej 6 miesięczny okres przechowywania gnojowicy,
 - nasadzenie wzdłuż nowego ogrodzenia drzew i krzewów (sugerowane gatunki to: wierzba biała Salix alba, rokietnik pospolity Pleurozium schreberi, ligustr pospolity Ligustrum vulgare, bez czarny Sambucus nigra),
 - instalację nowoczesnego systemu wentylacyjnego sterowanego komputerowo,
 - od strony najblizszych zabudowań mieszkalnych znajdujących się poza terenem fermy należy zaprojektować zieleń izolującą średnią i wysoką w celu zmniejszenia oddziaływań zapachowych i akustycznych,
 - budynki wyłączone z produkcji należy przeznaczyć na cele nie hodowlane lub rozebrać.

     4.Wymogi w zakresie przeciwdziałania skutkom awarii przemysłowych w odniesieniu do przedsięwzięć zaliczanych dla zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii:
- przedmiotowa instalacja nie jest zakwalifikowana jako zakład o zwiększonym ryzyku albo o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej.


    5.Wymogi w zakresie ograniczenia transgranicznego oddziaływania na środowisko w odniesieniu do przedsięwzięć, dla których przeprowadzono postępowanie dotyczące transgranicznego oddziaływania na środowisko:
- nie stwierdzono zasadności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania pozwolenia na budowę.

     6.Stwierdzenie konieczności utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania:

- nie stwierdzono konieczności ustanowienie obszaru ograniczonego użytkowania.
UZASADNIENIE
 
Zgodnie z art. 104 kodeksu postępowania administracyjnego organ administracji publicznej załatwia sprawę poprzez wydanie decyzji. 
Wnioskiem z dnia 18 sierpnia 209r. inwestor – Gospodarstwo Rolne Marek Domin zam. Rozogi 30 11-731 Sorkwity, wystąpił do Wójta Gminy Sorkwity o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na rozbudowie Fermy trzody chlewnej we wsi Rozogi, gm. Sorkwity.
Wniosek spełniał wymagania wynikające z art. 74 ust. 1 pkt 1, 3, 6 ustawy z dnia 03 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227) tj. dołączono do niego raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko (trzy egzemplarze i forma elektroniczna), poświadczoną przez właściwy organ kopię mapy ewidencyjnej oraz wypis z rejestru gruntów.
Na podstawie art. 61 § 1 kpa pismem z dnia 19 sierpnia 2009r. organ prowadzący postępowanie wszczął postępowanie w sprawie, wskazując na możliwość zapoznania się z aktami sprawy, żadna ze stron nie wniosła uwag. Wniosek umieszczono w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie oraz został umieszczony na tablicy ogłoszeń w budynku Urzędu Gminy w Sorkwitach.
Planowana przez inwestora inwestycja stanowi przedsięwzięcie wymienione w § 2 ust.1 pkt 43 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 09 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 257, poz.2573 z późn. zm.). Zatem przedmiotowa inwestycja zalicza się do przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko. Właściwym organem do wydania tej decyzji zgodnie z art. 75 ust.1 pkt 4 ustawy jest Wójt Gminy Sorkwity.
W toku prowadzonego postępowania Wójt Gminy Sorkwity zgodnie z art. 77 ust. 1 wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie z wnioskiem z dnia 20 sierpnia 2009r. o uzgodnienie warunków realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia. Do wniosku dołączono „Raport oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia - rozbudowy Fermy trzody chlewnej w Rozogach”. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska postanowieniem znak: RDOŚ-28-WOOŚ-6613-110/09/mp z dnia 16 października 2009r. (data wpływu: 22 października 2009r.) uzgodnił środowiskowe warunki dla planowanego przedsięwzięcia, które zostały uwzględnione w całości w niniejszej decyzji.
Organ uznał, że posiadane na etapie niniejszego uzgodnienia informacje na temat przedsięwzięcia pozwalają wystarczająco ocenić jego wpływ na środowisko, realizacja inwestycji nie spowoduje negatywnych skutków dla obszarów Natura 2000 i innych form ochrony przyrody oraz nie istnieje ryzyko kumulowania się oddziaływań. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie, po przeanalizowaniu kryteriów określonych w art. 77 ust. 5 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. nr 199, poz. 1227) stwierdził, że realizacja przedmiotowego przedsięwzięcia nie wymaga ponownego przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Planowana inwestycja zlokalizowana będzie w miejscowości Rozogi na działce nr 133 obręb Rozogi, gmina Sorkwity, stanowiącą własność Marka Domin i Anny Heleny Domin. Rozbudowa fermy obejmowała będzie wybudowanie dwóch nowych tuczarni o wymiarach 23 x 80 m (1840 m2 ) każdy oraz wyłączeniu z produkcji dwóch dotychczas użytkowanych budynków inwentarskich. W wyniku rozbudowy obsada tuczników wyniesie łącznie 663, 0 DJP (Dużych Jednostek Przeliczeniowych). Sumaryczna liczba stanowisk dla całej analizowanej fermy, na której poza tucznikami utrzymywane są również lochy, loszki, warchlaki i knury wyniesie 1039,5 DJP.
Projektowane tuczarnie zlokalizowane zostaną w większej odległości w stosunku do zabudowy mieszkalnej niż ma to miejsce w przypadku starych tuczarni, przeznaczonych do wyłączenia.
Na terenie fermy w części budynków prowadzony jest chów ściółkowy oraz w części budynków prowadzony jest chów gnojowicowy. Obornik usuwany jest codziennie i poprzez korytarz transportowany poza budynek na płytę obornikową. Gnojówka kanałami odpływa do zbiornika na gnojówkę. W pomieszczeniach porodówek, odchowu prosiąt i chowu zwierząt odbywa się na rusztach plastikowych lub betonowych. W istniejących budynkach chów zwierząt nie zmieni się.
Na fermie zastosowany będzie mechaniczny system wentylacyjny, nawiew powietrza do wewnątrz budynków odbywać się będzie poprzez klapy wlotowe umieszczone w ścianach bocznych.
Realizacja i eksploatacja planowanej inwestycji wiązać się będzie z emisją zanieczyszczeń do powietrza, emisją hałasu, wytwarzaniem odpadów oraz ścieków bytowych. Znaczącym oddziaływaniem w przypadku analizowanej inwestycji będzie emisja odorów (głównie amoniaku) do atmosfery, wytwarzanie odpadów – sztuk padłych oraz odchodów zwierząt.
Na etapie realizacji przedsięwzięcia nie przewiduje się znacznych zanieczyszczeń do powietrza i emisji hałasu. Emisja do powietrza związana z pracami budowlanymi to głównie emisja pyłów i spalin z maszyn budowlanych oraz środków transportu.
W trakcie prac budowlanych emisję hałasu będą powodowały pojazdy poruszające się po placu budowy. Uciążliwości związane z rozbudową fermy będą miały charakter średnioterminowy i ustąpią po zakończeniu prac budowlanych. Odpady niebezpieczne powstające podczas robót budowlanych będą magazynowane selektywnie i składowane w wyznaczonych miejscach, a następnie odbierane i unieszkodliwiane przez specjalistyczne firmy.
Głównym źródłem hałasu na etapie eksploatacji inwestycji, który może wpłynąć na środowisko, będzie hałas emitowany z wentylatorów i urządzeń mechanicznych oraz pojazdów poruszających się na terenie Fermy. Inwestor został zobowiązany do instalacji systemu wentylatorów, sterowanych za pomocą komputera. Przewidywane poziomy hałasu zarówno w ciągu dnia jak i nocy nie przekroczą dopuszczalnych wartości.
W wyniku działalności rolniczej, związanej w tym przypadku z hodowlą zwierząt, do powietrza uwalniane są związki zapachowe tzw. „odory”. Emisja z systemu wentylacyjnego, to głównie emisja gazów „odorów”, których typowymi składnikami są amoniak i siarkowodór. Jednak utrzymanie odpowiedniej temperatury i wilgotności wewnątrz budynków inwentarskich pozwoli zapewnić stężenia niższe niż dopuszczalne w zakresie amoniaku i siarkowodoru.
W celu zminimalizowania emisji amoniaku do powietrza inwestor zobowiązał się do stosowania pasz niskobiałkowych z aminokwasami oraz dodatków paszowych powodujących lepsze przyswajanie pokarmu.
Woda na potrzeby Fermy trzody chlewnej dostarczana będzie przez zewnętrznego dostawcę Mardi Sp. z o.o. w Biskupcu za pośrednictwem hydroforni.
Woda wykorzystywana będzie na potrzeby pojenia zwierząt oraz do czyszczenia pomieszczeń inwentarskich. Do mycia pomieszczeń wykorzystywany będzie agregat ciśnieniowy, który zużywa bardzo mało wody. Z uwagi na przyjętą technologię mycia pomieszczeń w obiektach inwentarskich nie będą powstawały ścieki technologiczne. Powstałe ścieki podczas mycia (gnojówka i gnojowica rozcieńczona wodą) trafią do zbiornika na gnojówkę lub gnojowicę. Po wyschnięciu będzie wykonywana dezynfekcja agregatem ciśnieniowym z dodatkiem środka dezynfekcyjnego.
Działalność produkcyjna prowadzona na terenie Farmy wiązać się będzie z powstawaniem odpadów niebezpiecznych jak i innych jak niebezpieczne. Główne strumienie odpadów to martwe zwierzęta i odpadowa tkanka zwierzęca oraz opakowania.
Odpady zwierząt padłych i ubitych z konieczności będą magazynowane w szczelnych kontenerach i odbierane przez firmę utylizacyjną. Przetrzymywanie padłych sztuk na terenie zakładu w dłuższym okresie może stanowić zagrożenie dla zdrowia, dlatego też przy trudnościach z odbiorem w ciągu 12 godzin należy utworzyć komorę sztuk padłych z zamontowanym agregatem chłodniczym, co gwarantuje właściwe ich przechowywanie. Ponadto w wyniku działalności Fermy wytwarzane są inne odpady, niezwiązane bezpośrednio z procesem produkcyjnym, a związane z obsługą techniczną i biurową tj. zużyte urządzenia zawierające niebezpieczne elementy (świetlówki). Tego typu odpady będą magazynowane w pojemnikach i po nagromadzeniu przekazywane odbiorcy posiadające odpowiednie decyzje na odbiór tego typu odpadów.
W trakcie chowu i hodowli trzody chlewnej powstają duże ilości odchodów zwierząt. W zależności od systemu utrzymania powstają obornik i gnojówka – przy chowie ściółkowym oraz gnojowica – w trakcie chowu bezściółkowego. Na Fermie trzody chlewnej w Rozogach funkcjonuje mieszany system utrzymania, w związku z tym jako odchody będą powstawały gnojowica, gnojówka i obornik. Obornik usuwany będzie codziennie i transportowany na płytę obornikową. Odcieki z płyty obornikowej transportowane będą do zbiornika na odcieki o pojemności 90 m3. Gnojówka kanałami odpływać będzie do czterech istniejących zbiorników o łącznej pojemności 65 m2. W projektowanych budynkach prowadzony będzie gnojowicowy chów zwierząt. Zwierzęta utrzymywane będą na częściowym ruszcie betonowym. Inwestor zobowiązany został do budowy szczelnych i zamkniętych zbiorników. Ogólna pojemność zbiorników na gnojówkę i gnojowicę wraz z kanałami gnojowymi w projektowanych budynkach inwentarskich będzie wystarczająco do zmagazynowania 6 miesięcznej produkcji gnojówki i gnojowicy. Również objętość płyt obornikowych jest wystarczająca do zmagazynowania 6 miesięcznej produkcji obornika. Mieszanina gnojówki i gnojowicy, w okresie możliwym do rolniczego wykorzystania będzie rozwożona beczkowozem na użytki rolne i wykorzystywane jako nawóz naturalny. Po nawiezieniu powyższej mieszaniny na pola uprawne zostaną przeorane, co znacznie ograniczy rozprzestrzenianie się nieprzyjemnego zapachu. Obornik powstający w cyklu hodowlanym przeznaczony zostanie również do rolniczego wykorzystania. Wywożony będzie na pola uprawne w dni chłodne, pochmurne i bezwietrzne. Po wywiezieniu powinien zostać roztrzęsiony i przeorany, aby nie dopuścić do strat azotu. Inwestor dysponuje areałem gruntów o powierzchni ok. 430 ha, powierzchnia ta jest wystarczająca do zagospodarowania gnojowicy, gnojówki i obornika powstających na Farmie.
Planowana inwestycja zlokalizowana jest na obszarze specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 Puszcza Piska (kod obszaru: PLB280008), który został ustanowiony na mocy rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 21 lipca 2004r. w sprawie obszarów specjalnej ochrony ptaków Natura 2000r. (Dz. U. Nr 229, poz. 2313, z późn. zm.). W bliskim sąsiedztwie działki objętej wnioskiem zlokalizowany jest również projektowany obszar ochrony siedlisk Natura 2000 Ostoja Piska (kod:PLH280013). Ponadto planowana inwestycja położona jest na obszarze Zespołu Przyrodniczo- Krajobrazowego „Rzeka Babant i Jezioro Białe” uchwalonego rozporządzeniem Nr 26 Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z dnia 9 lipca 2007r. (Dz. Urz. Woj. Warm.-Maz. Nr 122, poz. 1700). W bezpośrednim sąsiedztwie przebiega granica Zespołu Przyrodniczo-Krajobrazowego „Jeziora-Sorkwickie uchwalonego Rozporządzeniem Nr 23 Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z dnia 9 sierpnia 2007r. Dz. U. Woj. Warm.-Maz. Nr 122, poz. 1697).
Teren objęty inwestycją jest silnie przekształcony, ubogi zarówno pod względem flory jak i zasiedlającej go fauny. W większości występują tu gatunki pospolite typowe dla obszarów użytkowanych rolniczo. W trakcie przeprowadzonej inwentaryzacji ornitologicznej odnotowano 4 gatunki ptaków, które zasiedlają teren inwestycji oraz 13 gatunków gniazdujących. Wszystkie są gatunkami prawnie chronionymi, a ponadto bocian biały, który gniazduje na terenie objętym inwestycją wymieniony jest w załączniku nr I Dyrektywy Rady 79/409/EWG z dnia 2 kwietnia 1979r. w sprawie ochrony dzikiego ptactwa.
Projektowana instalacja będzie nowoczesna i dostosowana do wymagań Najlepszej Dostępnej Techniki BAT, która dla ferm produkcyjnych oznacza stosowanie zasady dobrej rolniczej praktyki w zakresie odżywiania oraz warunków bytowania zwierząt. Instalacja będzie eksploatowana z uwzględnieniem postępu technicznego i rozwoju wiedzy w tym zakresie. Przyjęte rozwiązania umożliwiają dotrzymywanie standardów jakości środowiska, przede wszystkim instalacja jest wyposażona w zautomatyzowane systemy i urządzenia pozwalające na optymalizację zużycia surowców i energii.
Projektowane tuczarnie zlokalizowane zostały w większej odległości w stosunku do zabudowy mieszkalnej niż ma to miejsce w przypadku starych tuczarni, przewidzianych do wygaszenia.
Realizacja wariantu polegającego na niepodejmowaniu inwestycji pozostawi istniejącą fermę w obecnym stanie. W obu budynkach przeznaczonych do wygaszenia nadal prowadzony będzie chów trzody chlewnej. Stan jednak tych budynków jest gorszy w porównaniu z nowo projektowanymi. Niepodejmowanie inwestycji wiąże się również z utrzymaniem zwierząt w gorszych warunkach. Ponadto projektowane tuczarnie zlokalizowane zostaną w znacznej odległości od drogi i pobliskich zabudowań miejscowości Rozogi, co z pewnością przyczyni się d o zmniejszenia uciążliwości odorowych fermy dla mieszkańców.
Przy analizie korzyści wynikających z realizacji przedsięwzięcia wzięto pod uwagę czynniki: ekonomiczny oraz wpływ instalacji na środowisko naturalne, a do realizacji przyjęty został wariant, w którym obydwa czynniki mają najkorzystniejszy stosunek zakładający minimalizację oddziaływania na środowisko.
Wariant wybrany dla planowanej inwestycji ma na celu wyłączenie z produkcji dwóch starych budynków inwentarskich, budowę dwóch nowych budynków oraz budowę nowych, szczelnych zbiorników na gnojowicę. Zmiany te wpłyną korzystnie na utrzymanie odpowiedniego dobrostanu zwierząt, a także na aspekty ekonomiczne całego przedsięwzięcia.
Zastosowane rozwiązania technologiczne w znacznym stopniu ograniczą oddziaływania na ludzi, zwierzęta, rośliny, wodę i powietrze.
W trakcie typowego funkcjonowania przedmiotowej instalacji nie przewiduje się ponadnormatywnego wpływu na środowisko.
Wstępna analiza rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w powietrzu powodowanych przez przedmiotową Fermę nie wykazała przekroczenia dopuszczalnych norm w powietrzu, a zatem nie powinna mieć negatywnego wpływu na pobliskie tereny zielone. Oddziaływanie zoli mikrobiologicznych przy utrzymaniu wysokiej higieny chowu oraz zapewnienie zwierzętom opieki weterynaryjnej opartej o wyspecjalizowane działania profilaktyczne nie powinno negatywnie oddziaływać na ludzi i zwierzęta.
Inwestycja powstanie na bazie istniejącej Fermy, więc jej wpływ na pobliski krajobraz i klimat będzie pomijalny. Teren, na którym będzie realizowana inwestycja należy do regionów rolniczych, więc instalacje do chowu i hodowli zwierząt są wpisane w krajobraz.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić że planowane przedsięwzięcie nie będzie znacząco negatywnie oddziaływać na środowisko przy przestrzeganiu zasad dobrej praktyki hodowlanej i uwzględnieniu zastrzeżeń zawartych w niniejszej decyzji.

Przedsięwzięcie nie spowoduje również negatywnego oddziaływania na obszary chronione orazistniejąceiprojektowaneobszaryNatura2000.
Uwzględnienie w projekcie budowlanym przedstawionych w decyzji rozwiązań technicznych, warunków realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia daje gwarancję, że zamierzona inwestycja spełni wymogi stawiane przez przepisy ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo ochrony środowiska (tekst jednolity: Dz. U. z 2008r. nr 25, poz. 150 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. nr 199, poz.1227).
Mając na uwadze całość przeprowadzonego postępowania, w oparciu o wskazane we wstępie przepisy orzeczono jak w sentencji.


Pouczenie:

Zgodnie z art. 72 ust. 3 ustawy z dnia 03.10.2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227) decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę. Wniosek ten winien być złożony nie później niż przed upływem czterech lat od dnia, w którym decyzja stała się ostateczna.

Od niniejszej decyzji przysługuje stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie za pośrednictwem Wójta Gminy Sorkwity, w terminie 14 dni licząc od dnia jej doręczenia.


Charakterystyka przedsięwzięcia stanowi załącznik do niniejszej decyzji zgodnie z art. 82 ust.3 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U z 2008r. Nr 199 poz. 1227 ze zm.).


Opłata skarbowa za wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia została pobrana na podstawie ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Z 2006r. nr 225, poz. 1635 z późn. zm).






Otrzymują:

1.Inwestor – Marek Domin Gospodarstwo Rolne Rozogi 30 11-731 Sorkwity;
2.Powiatowy Zarząd Dróg w Mrągowie ul. Harcerska nr 1 11-700 Mrągowo;
3.Marszałek Województwa Warmińsko-Mazurskiego ul. Emilii Plater 1,10-562 Olsztyn ;
4.P. Domin Ryszard i Wioleta zam. Rozogi nr 19/3 11-731 Sorkwity;
5.Agencja Nieruchomości Rolnych Oddział Terenowy w Olsztynie ul. Głowackiego 6, 10-668 Olsztyn;
6.Gmina Sorkwity ul. Olsztyńska 16A, 11-731 Sorkwity;
7.a/a







Załącznik nr 1
do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia
znak: RBG 7625/3-3/ 2009 z dnia 30.10.2009 r.
Charakterystyka całego przedsięwzięcia, o której mowa w art. 82 ust.3
ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 z 2008 r.)

Planowana inwestycja polega na rozbudowie istniejącej Fermy trzody chlewnej w miejscowości Rozogi w ramach, której przewiduje się wybudowanie dwóch nowych budynków do chowu tuczników oraz wyłączenie z produkcji dwóch budynków inwentarskich spełniających do tej pory funkcje tuczarni.
W dwóch nowo wybudowanych tuczarniach zostaną umieszczone tuczniki. Waga zasiedlenia będzie wynosiła około 25 kg, natomiast waga końcowa do 110 kg. Tuczniki będą przebywały w sektorze około 4 miesiące. Profil chowu na Fermie nie zostanie zmieniony, jedynie zwiększy się liczba stanowisk na tuczniki o 3.313 szt.
Po rozbudowie przewiduje się następującą liczbę stanowisk:

           Loszki                              76 sztuk
           Knury                                3 sztuki
           Lochy                                690 sztuk
           Warchlaki (8 do 30 kg) 1760 sztuk
          Tuczniki                            4736 sztuk
Projektowany jest zespół 3 zbiorników na gnojowicę o pojemności 5458 m3 będzie stanowił przedłużenie zabudowy linii budynków fermy.
Projektowane tuczarnie zlokalizowane zostaną w większej odległości w stosunku do zabudowy mieszkalnej niż ma to miejsce w przypadku starych tuczarni przewidzianych do wygaszenia, co również przyczyni się do zmniejszenia uciążliwości odorowych fermy dla mieszkańców.
Projektowana instalacja będzie nowoczesna i dostosowana do wymagań Najlepszej Dostępnej Techniki BAT, która dla ferm produkcyjnych oznacza przestrzeganie zasad dobrej rolniczej praktyki w zakresie odżywiania oraz warunków bytowania zwierząt.
Planowana inwestycja zlokalizowana jest na terenie obszaru Natura 2000 Puszcza Piska (kod: PLB280008), jednak budowa tuczarni nie wpłynie negatywnie na funkcjonowanie obszaru i innych form przyrody. Teren pod inwestycję jest silnie przekształcony i ubogi pod względem flory jak i zasiedlającej fauny. Po wybudowaniu projektowane tuczarnie nie spowodują negatywnego oddziaływania na otoczenie. W chwili obecnej w bezpośrednim sąsiedztwie znajdują się chlewnie i występujące na tym terenie gatunki są zaadaptowane do tego typu siedlisk.
Z analiz zawartych w przedłożonym „Raporcie o oddziaływaniu na środowisko” omawianej inwestycji wynika, że przy opisanym sposobie odprowadzenia gazów, założonej ilości trzody chlewnej technologii chowu oraz stosowania odpowiednio zbilansowanej paszy stężenie zanieczyszczeń w powietrzu poza granicą działki właściciela będzie niższe od wartości dopuszczalnych.
Do analizy wzięto pod uwagę warunki meteorologiczne (prędkość wiatru, stan równowagi atmosfery) oraz zbiór róży wiatrów i określono zasięg oddziaływania. Przeprowadzona analiza emisji amoniaku, pyłu, dwutlenku siarki, tlenków azotu oraz tlenków węgla wykazuje, że ferma nie spowoduje ponadnormatywnego oddziaływania na środowisko.
Ze względu na lokalizację, funkcjonowanie instalacji nie będzie związane z transgranicznym oddziaływaniem na środowisko.
Planowane przedsięwzięcie, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 17.05.2002r. (Dz. U. Nr 58, poz. 535 ze zm.) nie jest zakwalifikowane jako zakład o zwiększonym ryzyku albo o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii.
Rozszerzenie działalności o rozbudowę fermy trzody chlewnej nie będzie powodować szczególnych uciążliwości dla środowiska. Powyższe przedsięwzięcie nie będzie również powodować negatywnego wpływu na krajobraz oraz nie spowoduje szkodliwego wpływu na ludzi, zwierzęta i rośliny.

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Urząd Gminy Sorkwity
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Sylwia Cesarek
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2009-11-25
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Sylwia Cesarek
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2009-11-25 12:15:05
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Tomasz Kopaniec
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2009-11-25 12:17:17
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Tomasz Kopaniec
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2010-07-08 09:54:36
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
3173 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony