ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Gmina Sorkwity
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Decyzje środowiskowe

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach

Informacja ogłoszona dnia 2023-10-13 16:03:30 przez Kazimierz Piaścik

Akapit nr 1 - brak tytułu

Sorkwity, dnia12.10.2023 r.
 
Znak: RBG.6220.2.5.2023
 
Decyzja
 
Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz. U. z 2023 r., poz. 775 ze zm.) w związku z art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt. 4 oraz art. 84 i 85 ust.1 i ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r. poz. 1094 ze zm.), oraz § 3 ust. 2 pkt 2, w związku z § 3 ust. 1 pkt 79 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839 , z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku złożonego przez Gminę Sorkwity, w imieniu i na rzecz, której działa Pełnomocnik Pan Kamil Ołdziejewski w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
 
orzekam
 
stwierdzić brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na modernizacji i przebudowie istniejącej oczyszczalni ścieków w Sorkwitach na terenie działek nr 74/54, 74/77 i 74/78 obręb Sorkwity, gmina Sorkwity”.                                                                                         
 
Uzasadnienie
 
Planowane przedsięwzięcie polegające na modernizacji i przebudowie istniejącej oczyszczalni ścieków  w Sorkwitach, z RLM (równoważnej liczby mieszkańców) wynoszącej 3 144 do RLM wynoszącej 8 500,  zgodnie z § 3 ust. 2 pkt 2, w związku z § 3 ust. 1 pkt 79 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. z 2019r. poz. 1839 z późn. zm.), kwalifikuje się do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko  tj. § 3 ust. 2 pkt 2 - przedsięwzięcia polegające na rozbudowie, przebudowie lub montażu realizowanego lub zrealizowanego przedsięwzięcia wymienionego w ust. 1, z wyłączeniem przypadków, w których ulegająca zmianie lub powstająca w wyniku rozbudowy, przebudowy lub montażu część realizowanego lub zrealizowanego przedsięwzięcia nie osiąga progów określonych w ust. 1, o ile progi te zostały określone, § 3 ust. 1 pkt 79 – instalacje do oczyszczania ścieków inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 40, przewidziane do obsługi liczby mieszkańców nie mniejszej niż 400 równoważnej liczby mieszkańców w rozumieniu art. 86 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2017r. - Prawo wodne.
Wnioskiem z dnia 18 lipca 2023 r. Gmina Sorkwity zwróciła się do tutejszego organu o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na modernizacji i przebudowie istniejącej oczyszczalni ścieków w Sorkwitach na teranie działek nr 74/54, 74/77 i 74/78 obręb Sorkwity, gmina Sorkwity. Do wniosku o wydanie decyzji załączono kartę informacyjną przedsięwzięcia (KIP) oraz kopię mapy ewidencyjnej obejmującą przewidywany teren, na którym realizowane będzie przedsięwzięcie.
W toku prowadzonego postępowania obwieszczeniem z dnia 24 lipca 2023r. znak: RBG.6220.2.2023 Wójt Gminy Sorkwity poinformował strony postępowania o wszczęciu postępowania administracyjnego w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia. Jednocześnie pismem z dnia 24 lipca 2023r. znak: RBG.6220.2.1.2023 wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie oraz pismem znak: znak: RBG.6220.2.2.2023 do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Mrągowie i pismem znak: RBG.6220.2.3.2023 do Państwowego Gospodarstwa Wodnego Zarządu Zlewni w Giżycku o wydanie opinii co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko do w/w przedsięwzięcia.
Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Dyrektor Zarządu Zlewni w Giżycku zawiadomieniem z dnia 08 sierpnia 2023r. (data wpływu: 10 sierpnia 2023r.) znak: BI.ZZŚ.3.4901.127.2023.AS z uwagi na skomplikowany charakter sprawy wyznaczył nowy termin załatwienia sprawy do dnia 22 sierpnia 2023r. W toku analizy materiału dowodowego Dyrektor Zarządu Zlewni w Giżycku na podstawie art. 50 §1 Kodeksu postępowania administracyjnego, pismem z dnia 18 sierpnia 2023r. znak:BI.ZZŚ.3.4901.127.2023.AS wezwał Wójta Gminy Sorkwity do złożenia wyjaśnień i uzupełnienia karty informacyjnej przedsięwzięcia w terminie do 15 września 2023r. Z uwagi na konieczność uzyskania wyjaśnień Dyrektor Zarządu Zlewni w Giżycku wyznaczył nowy termin załatwienia przedmiotowej sprawy do dnia 29 września 2023r. Przedmiotowe uzupełnienie wpłynęło w dniu 11 września 2023r., przy piśmie pełnomocnika Inwestora z dnia 07 września 2023r. Wobec powyższego dnia 29 września 2023r. znak:BI.ZZŚ.3.4901.127.2023.AS Dyrektor Zarządu Zlewni w Giżycku wyraził opinię, iż dla planowanego przedsięwzięcia nie stwierdza potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie pismem z dnia 09 sierpnia 2023r. znak; WOOŚ.4220.385.2023.BG zwrócił się do Wójta Gminy Sorkwity o uzupełnienie danych zawartych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia. Dnia 05 września 2023r. złożono stosowne uzupełnienie, co umożliwiło dalsze rozpatrzenie sprawy. Postanowieniem z dnia 05 października 2023r. znak; WOOŚ.4220.377.2023.BG.3 Regionalny Dyrektor Ochrony Środowisko w Olsztynie wyraził opinię, iż dla planowanego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Mrągowie nie wydał opinii odpowiednio w terminie, co  zgodnie z art. 78  ust. 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji  o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023r. poz. 1094 ze zm.) traktuje się jako brak zastrzeżeń.
Wobec powyższego Wójt Gminy Sorkwity obwieszczeniem z dnia 06 października 2023r. znak: RBG.6220.2.4.2023 zawiadomił strony o zakończeniu postępowania dowodowego oraz o możliwości zapoznania się z całą dokumentacją i wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych uwag w powyższej sprawie. W wyznaczonym terminie oraz w trakcie postępowania nie wpłynęły żadne uwagi i wnioski w powyższej sprawie.
Teren na której planowana jest inwestycja nie jest objęta zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. 
Planowane przedsięwzięcie polegające na modernizacji i przebudowie istniejącej oczyszczalni ścieków w Sorkwitach przewidziane jest do realizacji na terenie działek nr 74/54, 74/77 i 74/78 położonych w obrębie Sorkwity, gmina Sorkwity. Na terenie tym znajduje się istniejącą oczyszczalnia ścieków wraz z zabudowanymi obiektami oraz instalacją do oczyszczania ścieków. Pozostały teren działek  jest porośnięty roślinnością trawiastą oraz częściowo  zadrzewiony. Przy realizacji planowanej inwestycji nie przewiduje się jednak wycinki drzew. Łączna powierzchnia działek objętych wnioskiem wynosi 82 040 m2 (8,204 ha), natomiast powierzchnia, która zostanie zajęta pod przedmiotową inwestycję będzie wynosić do 4,49 ha. Powierzchnia zabudowy obiektów oczyszczalni stanowi łącznie 1 156,65 m2 (w tym 694 m2 istniejącej zabudowy oraz 462,65 m2 projektowanej). Tereny utwardzone zajmują łącznie 1 955 m2 (w tym 1 450 m2 utwardzenia istniejące oraz 505 m2 projektowane). 
Działki, które bezpośrednio sąsiadują z terenem planowanego przedsięwzięcia są niezabudowane i stanowią: od strony wschodniej – działka stanowiąca drogę (ul. Szkolna), od strony południowej, północnej oraz zachodniej – działki niezabudowane. W dalszym sąsiedztwie znajdują tereny zabudowy jednorodzinnej, tereny leśne oraz jezioro. Najbliżej położona zabudowa mieszkaniowa znajduje się w odległości ok. 25 m od granicy działek inwestycyjnych i ok. 400 m od nowoprojektowanych obiektów oczyszczalni.
Zadaniem istniejącej oczyszczalni ścieków jest oczyszczanie ścieków komunalnych pochodzących z miejscowości Sorkwity, Pustniki, Stary Gieląd jak również ścieków dowożonych wozami asenizacyjnymi oraz osadów pochodzących z oczyszczalni Zyndaki. Przepustowość istniejącej oczyszczalni wynosi: średniodobowo 400 m3/d, max. 47,1 m3/h, zaś RLM jest równa 3144. Po modernizacji i przebudowie oczyszczalni liczba  RLM wzrośnie do  8 500. Odbiornikiem ścieków oczyszczonych jest rów melioracyjny, co pozostanie bez zmian. Modernizacja oczyszczalni nie spowoduje przerwy w pracy oczyszczalni. Oczyszczalnię projektuje się mechaniczno-biologiczną. Proponowane rozwiązanie modernizacji oczyszczalni oparte jest na zastosowaniu technologii próżniowego odgazowania w biologicznym oczyszczaniu ścieków. Zakres całego przedsięwzięcia obejmuje budowę projektowanych obiektów technologicznych oczyszczalni, zagospodarowanie terenu oraz uruchomienie nowych obiektów technologicznych oczyszczalni.
W ramach inwestycji wybudowane zostaną następujące obiekty technologiczne oczyszczalni:
- stacja zlewna w stalowym kontenerze; przed kontenerem od strony punktu zlewnego, wykonane zostanie betonowe utwardzenie terenu tj. płyta szczelna z kratką odpływową; stacja zlewna zostanie wykonana w wersji szczelnej i nie wymaga zastosowania neutralizacji odorów;
- sitopiaskownik, posadowiony na żelbetonowej płycie fundamentowej, z betonowym utwardzeniem terenu, tj. płytą szczelną o wymiarach zgodnych z wymiarami wiaty, z kratką odpływową;
- prefabrykowany zbiornik retencyjny zamknięty o konstrukcji żelbetonowej; w zbiorniku będzie wykonana wentylacja (kominki z filtrem węglowym);
- pompownia lokalna – prefabrykowany, okrągły zbiornik o konstrukcji żelbetonowej, zadaszony; zbiornik pompowni wyposażony będzie w urządzenia sterujące oraz biofiltry kominkowe ze złożem węgla aktywnego;
- reaktor biologiczny – monolityczny, podwójny zbiornik żelbetonowy; zbiornik zawiera w sobie dwa ciągi technologiczne i składa się z komory beztlenowej (defosfatacji), niedotlenionej (denitryfikacji), napowietrzania (nitryfikacji), zagęszczania osadu nadmiernego i tlenowej stabilizacji osadu (KTSO) oraz z pionowego osadnika wtórnego i komory próżniowego odgazowania osadu; zbiorniki składające się na cały reaktor wykonane zostaną monolitycznie z żelbetu;
- stacja mechanicznego odwadniania osadu, składająca się z:
  • wiaty z płytą betonową (szczelną) z odpowiednimi spadkami i kratką odprowadzającą ewentualne ścieki do pompowni lokalnej;
  • prasy osadu umieszczonej w stalowym kontenerze, w którym znajdować się będą także pozostałe elementy instalacji stacji mechanicznego odwadniania osadu; obok kontenera umieszczony zostanie biofiltr oczyszczający powietrze i neutralizujący odory;
  • silosu wapna o objętości 5 m3 na żelbetonowej płycie fundamentowej;
- stacja dmuchaw w obudowach dźwiękochłonnych-izolacyjnych, posadowiona na płycie żelbetonowej pod zadaszeniem;
- kontener – sterownia;
- agregat prądotwórczy;
- kontener socjalny.
         Nowe obiekty oczyszczania biologicznego pracować będą w technologii przepływowej z osadem czynnym niskoobciążonym. Przyjęte rozwiązania modernizacji oczyszczalni oparte jest na zastosowaniu technologii próżniowego odgazowania w biologicznym oczyszczaniu ścieków. Przewiduje się, że planowana technologia oczyszczania ścieków zapewni dotrzymanie obowiązujących norm jakości ścieków. W przypadku dużych napływów ładunku fosforu na oczyszczalnię, okresowych zmian ścieków, możliwe są trudności z jego usunięciem do wymaganych stężeń w ściekach oczyszczonych na drodze biologicznej. Zatem przewidziano możliwość wspomagania jego usuwania na drodze biologicznej poprzez dozowanie chemii. Dopływ ścieków surowych będzie odbywać się rurociągami tłocznymi poprzez przepięcie i rozbudowę istniejących czterech rurociągów tłocznych bezpośrednio do projektowanego sitopiaskownika. Planowane do rozbudowy sieci kanalizacji sanitarnej tłocznej wykonane będą z rur PE.
         Teren zostanie utwardzony, dojścia i dojazdy do poszczególnych urządzeń oczyszczalni zostaną wykonane z betonu. Utwardzenie terenu wokół zbiorników wykonane zostanie z kostki na szerokości 1,5 m. Wykonane zostaną odpowiednie spadki terenu tak, aby umożliwić sprawne odprowadzenie wód opadowych, jak również kratki odpływowe w płytach szczelnych (m.in. przed kontenerem punktu zlewnego czy zbiornikiem pompowni).
Teren nieprzeznaczony pod układ komunikacyjny zostanie zagospodarowany zielenią niską i wysoką.
         Zgodnie z załączoną kartą informacyjną przedsięwzięcia modernizacja prowadzona będzie w taki sposób, aby zapewnić ciągłość działania oczyszczalni. Przewidziana modernizacja jest zamierzeniem proekologicznym, pozwalającym na poprawę gospodarki wodno – ściekowej na terenie gminy Sorkwity.
         Etap budowy nie będzie miał znaczącego i długofalowego oddziaływania na stan środowiska naturalnego. Wszystkie planowane roboty budowlane będą prowadzone na terenie przekształconym przez człowieka i w obrębie terenu przeznaczonego pod inwestycję, dlatego też nie dojdzie do oddziaływania na różnorodność biologiczną. Ilość wprowadzanych do środowiska substancji i energii na etapie budowy związana będzie z ruchem maszyn podczas prac ziemnych, montażowych, dowożących beton i materiały budowlane. Z tymi pracami będzie wiązała się emisja zanieczyszczeń gazowych i pyłowych, których źródłem będzie spalanie paliw w silnikach maszyn i pojazdów oraz hałas emitowany przez maszyny, pojazdy i urządzenia. W czasie prowadzonych prac będzie występowała również emisja hałasu. W celu ich  zminimalizowania wszystkie prace budowlane będą wykonywane przez sprawne technicznie maszyny i urządzenia. Prace budowlane odbywać się będą wyłącznie w porze dziennej ( od 6.00 do 22.00). Przewiduje się zatem, iż zasięg uciążliwości powodowanych w fazie realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia ograniczy się do najbliższego otoczenia, a emisja substancji zanieczyszczających oraz hałasu będzie miała charakter krótkoterminowy i ustąpi wraz z zakończeniem prac budowlanych.
         Zagrożeniem dla środowiska gruntowo-wodnego podczas wykonywanych prac może być praca urządzeń i ciężkiego sprzętu budowlanego, będącego potencjalnie źródłem wycieku substancji ropopochodnych. W związku z tym wszystkie prace budowlane wykonywane będą przy użyciu sprawnego technicznie sprzętu, a na placu budowy wydzielone zostaną utwardzone miejsca postojowe maszyn budowlanych.  Tankowanie jak i konserwacja sprzętu będą prowadzone poz terenem oczyszczalni. Materiały budowlane wykorzystywane w trakcie budowy będą przechowywane w szczelnych pojemnikach. Prace fundamentowe zostaną przeprowadzone w miarę możliwości w okresie suchym, gdy poziom zwierciadła wody gruntowej będzie niższy. Plac budowy wyposażony zostanie w przenośne toalety dla pracowników,  z których ścieki będą kierowane do oczyszczalni ścieków. Odpady powstające w trakcie realizacji przedsięwzięcia będą gromadzone w kontenerach i przekazywane do unieszkodliwienia uprawnionym podmiotom. Masy ziemne
z wykopów będą na bieżąco wytworzone poza teren oczyszczalni. Przyjęte rozwiązania techniczne
i organizacyjne w zakresie gospodarki wodno-ściekowej i odpadowej na etapie realizacji inwestycji zabezpieczą środowisko przed przedostaniem się zanieczyszczeń do wód podziemnych oraz do gruntu.
         Emisja gazów do powietrza na etapie funkcjonowania przedsięwzięcia będzie wiązała się z niewielkim ruchem pojazdów transportu (wozów asenizacyjnych, pojazdów pracowników obsługi czy pojazdów odbierających odpady) oraz emisją technologiczną zanieczyszczeń ze ścieków i osadów, głównie siarkowodoru i amoniaku. Emisje technologiczne, w głównej mierze zorganizowane, nie będą wpływały w istotny sposób na czystość powietrza atmosferycznego, z uwagi na planowane środki minimalizujące. Przewiduje się, iż w wyniku realizacji planowanej inwestycji zmniejszy się emisja aerozoli, poprzez znacznie mniejsze otwarte zbiorniki oczyszczania. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych urządzeń do neutralizacji odorów emisja zapachów będzie znacząco mniejsza niż przed realizacją inwestycji. Oczyszczalnia jest oddalona od miejsc stałego pobytu ludzi. Sąsiedztwo terenów zielonych spowoduje aerodynamiczne rozpraszanie zanieczyszczeń oraz ich szybkie pochłanianie i osadzanie.
         W zakresie oddziaływań akustycznych głównym źródłem hałasu na terenie rozbudowanej oczyszczalni będzie instalacja stacji dmuchaw, której oddziaływania akustyczne ustalono na poziomie 71 dB w odległości 1 m od źródła. Dmuchawy zostaną umieszczone w obudowie dźwiękochłonnej co zredukuje oddziaływania akustyczne. Większość urządzeń oczyszczalni będzie zanurzona w ściekach co również ograniczy uciążliwość akustyczną. Biorąc pod uwagę przyjęte rozwiązania oraz znaczne oddalenie zabudowy chronionej akustycznie należy przyjąć, iż planowana oczyszczalnia nie będzie źródłem ponadnormatywnych oddziaływań akustycznych.
         Na etapie eksploatacji woda wykorzystywana będzie na cele socjalne i technologiczne. Zaopatrzenie w wodę użytkową będzie realizowane z wodociągu gminnego. W celu ograniczenia zużycia wody pitnej na obiekcie przewidziano instalację wody technologicznej. Woda technologiczna będzie pochodzić z odzysku tj. pobierana będzie ze ścieków oczyszczonych, a następnie zostanie wykorzystana do próżniowego odgazowania osadu, płukania sita w sitopiaskowniku, płukania piasku w płuczce oraz prasy osadu. Ścieki z budynku socjalnego będą odprowadzane do kanalizacji sanitarnej. Wody opadowe będą infiltrowały do grunty
w obrębie działek Inwestora.
         Planowane przedsięwzięcie polegające na przebudowie oczyszczalni ścieków wpłynie korzystnie na jakość wód podziemnych i powierzchniowych. Po modernizacji oczyszczalnia zapewni jakość ścieków oczyszczonych odpowiadającą normom zrzutu do wód powierzchniowych. Inwestycja spowoduje polepszenie jakości oczyszczonych ścieków w porównaniu do obecnej jakości. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii oraz szczelnych urządzeń oczyszczalni w fazie eksploatacji wpływ na wody powierzchniowe
i podziemne będzie mniejszy niż przed realizacją inwestycji. Ze ścieków będą również usuwane biogeny (azot i fosfor), dzięki czemu znacznie zmniejszy się oddziaływanie na wody powierzchniowe.
         Planowane przedsięwzięcie nie będzie związane z dużym ryzykiem wystąpienia awarii, katastrofy naturalnej czy budowlanej. Sytuacje awaryjne, które mogą się wydarzyć w czasie eksploatacji inwestycji to pożar lub katastrofa budowlana. W celu zapobieżenia w/w zagrożeń należy przeprowadzań okresowe kontrole stanu technicznego użytkowanych instalacji i urządzeń oraz obiektów budowlanych. W celu zachowania bezawaryjnej ciągłości ruchu urządzeń oczyszczalni zaopatrzono wszystkie istotne obiekty w urządzenia zapasowe/awaryjne.
            Teren inwestycji nie jest zlokalizowany na obszarach przyrodniczo cennych, objętych ochroną zgodnie z  ustawą z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, w tym obszarach Natura 2000. Najbliższe obszary Natura 2000 to Puszcza Piska PLB280008 i Ostoja Piska PLH280048, oddalone ok. 20 m od działek inwestycyjnych. Z uwagi na rodzaj, skalę i zasięg oddziaływania przedmiotowej inwestycji oraz biorąc pod uwagę jej realizację na terenie przekształconym antropogenicznie  nie przewiduje się negatywnego wpływu na cele i przedmiot ochrony obszaru Natura 2000 oraz jego integralność. W odległości ok. 20 m od terenu inwestycji znajduje się również Zespół Przyrodniczo-Krajobrazowy Jeziora Sorkwickie. Planowana modernizacja i przebudowa istniejącej oczyszczalni ścieków nie wpłynie negatywnie na elementy chronione w/w zespołu przyrodniczo- krajobrazowego. Inwestycja wpłynie korzystnie na warunki środowiskowe w obrębie oczyszczalni, w tym wyeliminuje zanieczyszczenia gleb, co wpłynie korzystnie na powyższe formy ochrony. Teren planowanego przedsięwzięcia położony jest poza granicami korytarzy ekologicznych.
            Z uwagi na rodzaj i skalę przedsięwzięcia, oddziaływania będą miały zasięg lokalny (bez ryzyka transgranicznych oddziaływań) i nie spowodują  istotnych zmian w środowisku.  Przedsięwzięcie nie jest zlokalizowane na obszarach wodno-błotnych, innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedlisk łęgowych oraz ujść rzek, obszarach wybrzeży i obszarach leśnych oraz górskich. Teren inwestycji nie leży również w zasięgu stref ochronnych ujęć wód i zbiorników wód śródlądowych. Przedsięwzięcie nie jest zlokalizowane na obszarze ochrony uzdrowiskowej. W jego obrębie nie stwierdzono obszarów o szczególnych walorach historycznych, kulturowych lub archeologicznych, nie występują również obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone  lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia. Planowane przedsięwzięcie znajduje się także poza obszarami szczególnego zagrożenia powodzią w rozumieniu art. 16 pkt 34 ustawy z dnia 20 lipca 2017r. Prawo wodne oraz poza granicami Głównych Zbiorników Wód Podziemnych.
         Planowane zamierzenie pod względem hydrograficznym zlokalizowane jest w dorzeczu Wisły, dla którego opracowano Plan gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły, przyjęty Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 04 listopada 2022 r. (Dz.U. 2023 poz. 300). Inwestycja znajduje się w zlewni jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie PLGW200031. Stan ilościowy i stan chemiczny ww. jednolitej części wód podziemnych został określony jako dobry; JCWPd jest niezagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celów środowiskowych. Analizowana JCWPd przeznaczona jest do poboru wody na potrzeby zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi.
         Ponadto inwestycja znajduje się w zlewni jednolitej części wód powierzchniowych rzecznych (JCWP RW) o nazwie „Krutynia do jez. Bełdany", kod: PLRW2000182643699. Jest to monitorowana, naturalna część wód, niezagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego. Zgodnie z zaktualizowanym Planem gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły, celem środowiskowym dla danej JCWP jest dobry stan ekologiczny, zapewnienie drożności cieku według wymagań gatunków chronionych, zapewnienie drożności cieku dla migracji gatunków o znaczeniu gospodarczym na odcinku cieku głównego Krutynia w obrębie JCWP (dla węgorza europejskiego) dobry stan chemiczny.
         Po przeanalizowaniu załączonej karty informacyjnej przedsięwzięcia oraz uwzględnieniu łącznych uwarunkowań określonych w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnieniu informacji
o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko,
a w szczególności rodzaju, charakteru, usytuowania oraz skali możliwego oddziaływania, oddziaływania przedsięwzięcia, stwierdzono, że realizacja planowanego przedsięwzięcia nie będzie znacząco negatywnie oddziaływać na środowisko.
            Przy zastosowaniu planowanych rozwiązań technologicznych i organizacyjnych, przedłożonych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia oraz przy spełnieniu warunków określonych w niniejszej decyzji nie pogorszy się stan środowiska i zdrowia ludzi.
           
Pouczenie: Od niniejszej decyzji służy stronom prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie za pośrednictwem Wójta Gminy Sorkwity w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna, co oznacza, iż decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu i brak jest możliwości zaskarżenia decyzji do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Nie jest możliwe skuteczne cofnięcie oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania.
 
 
Wójt Gminy Sorkwity
(-) Józef Maciejewski
 
Załącznik: Charakterystyka przedsięwzięcia
                                                                                                                     
 
 
Otrzymują:
  1. Pełnomocnik  – Kamil Ołdziejewski
  2. Pozostałe strony postępowania poprzez obwieszczenie zgodnie z art. 49 k.p.a.
  3. a/a
 
 
Załącznik nr 1 do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia znak: RBG.6220.2.5.2023
 
Charakterystyka przedsięwzięcia
 
1) Rodzaj, skala i usytuowanie przedsięwzięcia:
         Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na modernizacji i przebudowie istniejącej oczyszczalni ścieków w Sorkwitach, realizowane na terenie działek nr 74/54, 74/77 i 74/78 położonych w obrębie Sorkwity, gmina Sorkwity. Na terenie tym znajduje się istniejącą oczyszczalnia ścieków wraz z zabudowanymi obiektami oraz instalacją do oczyszczania ścieków.              
 
2) Powierzchnia zajmowanej nieruchomości, a także obiektu budowlanego oraz dotychczasowy sposób ich wykorzystania i pokrycie szatą roślinną:
         Zgodnie z przedłożoną kartą informacyjną przedsięwzięcia łączna powierzchnia działek objętych wnioskiem wynosi 82 040 m2 (8,204 ha), natomiast powierzchnia, która zostanie zajęta pod przedmiotową inwestycję będzie wynosić do 4,49 ha. Powierzchnia zabudowy obiektów oczyszczalni stanowi łącznie 1 156,65 m2 (w tym 694 m2 istniejącej zabudowy oraz 462,65 m2 projektowanej). Tereny utwardzone zajmują łącznie 1 955 m2 ( w tym 1 450 m2 utwardzenia istniejące oraz 505 m2 projektowane).  Na terenie tym znajduje się istniejącą oczyszczalnia ścieków wraz z zabudowanymi obiektami oraz instalacją do oczyszczania ścieków. Pozostały teren działek  jest porośnięty roślinnością trawiastą oraz częściowo  zadrzewiony. Przy realizacji planowanej inwestycji nie przewiduje się jednak wycinki drzew.
 
3) Rodzaj technologii:
         Zadaniem istniejącej oczyszczalni ścieków jest oczyszczanie ścieków komunalnych pochodzących
z miejscowości Sorkwity, Pustniki, Stary Gieląd jak również ścieków dowożonych wozami asenizacyjnymi oraz osadów pochodzących z oczyszczalni Zyndaki. Przepustowość istniejącej oczyszczalni wynosi: średniodobowo - 400 m3/d, max. 47,1 m3/h, zaś RLM jest równa 3144. Po modernizacji oczyszczalnia przewidziana jest do obsługi równoważnej liczby mieszkańców na poziomie 8500 RLM. Oczyszczalnię projektuje się mechaniczno-biologiczną. Proponowane rozwiązanie modernizacji oczyszczalni oparte jest na zastosowaniu technologii próżniowego odgazowania w biologicznym oczyszczaniu ścieków. Zakres całego przedsięwzięcia obejmuje budowę projektowanych obiektów technologicznych oczyszczalni, zagospodarowanie terenu oraz uruchomienie nowych obiektów technologicznych oczyszczalni.
 
4) Przewidywane ilości wykorzystanej wody i innych surowców, materiałów, paliw oraz energii:
Przedsięwzięcie nie wiąże się z nadmiernym wykorzystywaniem zasobów naturalnych. Woda będzie wykorzystywana w fazie realizacji inwestycji na potrzeby socjalno- bytowe osób pracujących na placu budowy oraz prowadzących montaż obiektów.
Odpady powstające w trakcie realizacji przedsięwzięcia będą gromadzone w kontenerach i przekazywane do unieszkodliwienia uprawnionym podmiotom. Masy ziemne z wykopów będą na bieżąco wytworzone poza teren oczyszczalni. Paliwo wykorzystane będzie do maszyn oraz samochodów ciężarowych pracujących na terenie przedsięwzięcia.
 
5) Rozwiązania chroniące środowisko:
Przy realizacji przedsięwzięcia inwestycji planuje się przyjąć technologię robót budowlanych spełniającą polskie normy budowlane. Wszystkie materiały i produkty jakie zostaną użyte będą spełniały wymogi dopuszczające je do stosowania w budownictwie.
           
6) Rodzaje i przewidywane ilości wprowadzonych do środowiska substancji lub energii przy zastosowaniu rozwiązań chroniących środowisko:
Nie przewiduje się wprowadzenia zanieczyszczeń do środowiska. Nie przewiduje się oddziaływania transgranicznego na środowisko.
 
 
Wójt Gminy Sorkwity
(-) Józef Maciejewski

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Urząd Gminy Sorkwity
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2023-10-13
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Ewa Połomka
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2023-10-13 16:03:27
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Kazimierz Piaścik
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2023-10-13 16:03:30
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Kazimierz Piaścik
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2023-10-13 16:03:30
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
89 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony